Nederlands Theater Instituut
- 31 maart 1978: het Nederlands Theater Instituut ontstaat uit een fusie tussen: Toneelmuseum, Theater Klank en Beeld en het Internationaal Theater Instituut (ITI)
Het museum wordt geleid door Paul Blom
Waarnemend hoofd Audio-Visuele Dienst (v.h. Theater Klank en Beeld) — Hans Ton
Hoofd bibliotheek —Truus Voshol
Hoofd Documentatie — Hana Bobkova
Hoofd Educatieve Dienst — Lou Hoefnagels (v.h. directeur Theater Klank en Beeld)
Hoofd Internationale Zaken — Max Wagener (v.h. directeur ITI)
Coördinator — Eric Alexander (v.h. directeur Toneelmuseum) - april 1978: circustentoonstelling ‘Hooggeëerd Publiek’, t/m 25 september [NRC Handelsblad 06-05-1978]
Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt er een boek ‘Van Binnen moet je wezen…: tweehonderd jaar Circus in Nederland’ van Marja Keyser en Jacques Klöters. - 2 november 1978: de minister van C.R.M, mevrouw M. Gardeniers, opent de tentoonstelling ‘Eduard Verkade 1878-1961’ en ‘De Wereld van Grietje Kots’, poppen, maskers, marionetten en tekeningen, t/m 31 januari 1979.
- februari 1979: het 100-ste nummer van Toneel Teatraal verschijnt. [NRC Handelsblad 16-02-1979]
- 24 februari 1979: de tentoonstelling ‘Vondel en Amsterdam’ is geopend, t/m 6 mei.
Marijke Spies en beeldend kunstenaar Gerrit van Wulfften hebben de tentoonstelling ingericht. [Algemeen Dagblad 26-02-1979] - juni 1979: tentoonstelling ‘Wonderland’, t/m 21 oktober. De bezoeker kan zijn kennis van de Kleinkunst testen aan de hand van 10 foto’s met vragen, ingesproken door Joop Koopman.
Verder kan men een toneeldialoog naspelen uit de voorstelling ‘Een gelukkige hand’ door plaats te nemen tegenover een levensgrote afbeelding van Guus Hermus.
Door een band te starten klinkt de stem van Guus Hermus maar zijn tegenspeelster, Caro van Eijck, is niet te horen. De bezoeker moet de tekst die voor hem ligt inspreken.
Na afloop kan het resultaat beluisterd worden. [Nieuwsblad van het Noorden 27-07-1979](op de foto speelt medewerkster Ida Schrijver de rol van bezoeker)
- 23 november 1979: de tentoonstelling ‘Theater op de bres, vormingstheater in Nederland en Vlaanderen’ wordt geopend met een forumdiscussie over het thema ‘Vorming door toneel: toneelvorming’. In december zal ook het boek ‘Theater op de bres’ van Bart Dieho verschijnen. Toneelgroep Proloog was bij de opening aanwezig met hun bezuinigingsact ‘Inlevertraan’. t/m 9 maart 1980. [De Waarheid 20-11-1979]
- februari 1980: Met financiële steun van het Prins Bernhard fonds en het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk wordt het Museum voor het Poppenspel in Den Haag aangekocht. Felicia van Deth komt part-time in dienst van het Nederlands Theater Instituut. Het museum blijft in Den Haag.
- 3 april 1980: tentoonstelling ‘Het mooiste zijn de beentjes’. Over de Nederlandse Revue van 1890 tot heden. Van de ‘Doofpot’ tot en met André van Duin, met een accent op de periode 1900-1940. Herinneringen van legendarische revues van Henri ter Hall en Buziau en artiesten als Louisette, Mimi Boesnach, Louis en Rika Davids en Lou Bandy. t/m 1 september. [Nieuwsblad van het Noorden 21-07-1980]
Bij de opening zijn een aantal voormalige revuedanseressen aanwezig.
Foto: Gé Joosten
- juni 1980: Max Wagener vertrekt bij het Nederlands Theater Instituut. Ruud Engelander neemt zijn functie voorlopig waar. [NRC Handelsblad 20-06-1980]
- 25 september 1980: tentoonstelling ‘Poppenscènes’. Ter viering van het 25-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging voor Poppenspel. t/m 21 januari 1981.
Met spelscènes en poppen van Guido van Deth, Bert Brugman, Wim Meilink, Hinderik de Groot, Feike Boschma, Henk Abbing, Henk en Ans Boerwinkel, Jozef van den Berg, Lucas Goudzwaard en Damiët van Dalsum.
Maandag 29 september treedt Otto van der Mieden op. - november 1980: op televisie wordt de filmreportage ‘Bij wijze van spelen’ uitgezonden. Over de werkwijze van het Werkteater, toneelgroep Baal en het Publiekstheater. De film is gemaakt in samenwerking met de NOS.
[Het Parool 10-11-1980]
‘Bij wijze van spelen’ is hier te zien. - januari 1981: de driedelige film ‘De Spelende mens’ wordt in het Theater Instituut vertoond. De film is gemaakt door Fred Bosman naar aanleiding van het Festival of Fools dat zich in 1980 afspeelde op het ADM terrein in Amsterdam.
- 31 maart 1981: tentoonstelling ‘Eeuwen Spelen’, een beeld van de toneelgeschiedenis van de middeleeuwen tot nu. t/m 31 augustus. [Het Parool 23-03-1981]
- september 1981: de videoregistratie van de opera ‘Houdini’ van Peter Schat, gemaakt door het Theater Instituut in samenwerking met de universiteiten van Groningen, Eindhoven en Rotterdam, wordt door de NOS uitgezonden. [Leeuwarder Courant 01-09-1981]
- oktober 1981: Steve Austen wordt aangesteld als tweede directeur naast Eric Alexander.
Tentoonstelling ‘De wereld van Cilli Wang’. Het publiek wordt door oplichtende kostuums door de tentoonstelling geleid en bij elk kostuum vertelt Cilli Wang door middel van een geluidsband over de bedoeling van het kostuum. t /m 4 januari 1982. [NRC Handelsblad 07-10-1981]
Tentoonstelling ‘Jean Cocteau’. Ontwerpen voor decor, kostuums en affiches. Verder portretten en tekeningen. t/m 8 november.
Ruud Engelander volgt Max Wagener op als hoofd van de afdeling Internationale Zaken van het Theater Instituut. - november 1981: het eerste deel van de herziene uitgave van de ‘Cabaretbijbel’ van Wim Ibo verschijnt onder de nieuwe titel ‘En nu de moraal’ [Het Vrije Volk 06-11-1981
Tentoonstelling ‘Theater of Beeldende Kunst’. Over het vervagen van grenzen tussen theater en beeldende kunst. t/m januari 1982. - december 1981: directeur Steve Austen is met de Stichting Dansproduktie, die een serie dansvoorstellingen zou geven, in Warschau. Militairen nemen de macht over. Steve houdt een dagboek bij van de ontwikkelingen dat in de krant gepubliceerd wordt. [NRC Handelsblad 24-12-1981]
- februari 1982: tentoonstelling ‘Theater in de Cultuur van de tijd’, in het kader van ‘Berlijn-Amsterdam 1920-1940, wisselwerkingen’. t/m oktober. [NRC Handelsblad 26-02-1982]
- april 1982: Mej. E.C.M. Heukensfeldt Jansen, voormalig hoofd van de afdeling Financiën van het Theater Instituut krijgt de onderscheiding ‘Ridder in de Orde van Oranje-Nassau’
- juli 1982: Op initiatief van Het Resistentie Orkest is de reconstructie ‘Alles kommt einmal wieder’ gemaakt van ‘De Nelson Revue’ uit de jaren dertig.
Oprichter Rudolf Nelson en zijn vrouw Eva werken mee aan deze reconstructie.
Jacques Klöters, medewerker van het Theater Instituut, speelt mee als lid van het Forellen quartet.
Locatie: theater Meervaart, Amsterdam.
[De Volkskrant 12-06-1982]
Keine Zeit - Nelson Revue 1982 - november 1982: tijdens het ‘Theatre Tape Film Festival’ zijn tientallen video- en filmvoorstellingen te zien in de zalen van het Theater Instituut.[NRC Handelsblad 27-11-1982]
- februari 1983: de VPRO zendt de filmimpressie van ‘Schillen’ van Studio Hinderik uit.
De registratie is door het Theater Instituut gemaakt. [Nieuwsblad van het Noorden 02-02-1983]
Een fragment van ‘Schillen’ kan je hier zien.
Lou Hoefnagels, voormalig directeur van Theater Klank en Beeld neemt als hoofd Educatieve Dienst afscheid bij het Theater Instituut. [Het Parool 05-02-1983] - maart 1983: tentoonstelling ‘Van Bree tot Breuker’, 200 jaar muziekdrama en muziektheater in Amsterdam. t/m 23 oktober. [NRC Handelsblad 18-03-1983]
De tentoonstelling ‘Theater in de Cultuur van de tijd, Berlijn-Amsterdam 1920-1940, wisselwerkingen’ die in februari 1982 te zien was in de Nieuwe Kerk in Amsterdam is nu te zien in Berlijn als 'Theater und Gesellschaft, Berlin-Amsterdam 1920-1940'. t/m half januari 1984.
[NRC Handelsblad 12-02-1983]
- september 1983: een groots Nederlands festival in Athene met een presentatie van Nederlandse podiumkunsten, beeldende kunst, architectuur, film en literatuur. Voorstellingen worden gegeven door onder andere Feike Boschma, Popstudio Hinderik, Penta Theater en Onafhankelijk Toneel.[Nieuwsblad van het Noorden 09-06-1983]
- november 1983: tentoonstelling ‘Een huis vol theater’. Een omvangrijke tentoonstelling met wisselende exposities: decorontwerpen van Albert van Dalsum, theateraffiches van Gielijn Escher, de danseres Tilly Sylon, tekeningen van studenten van de Rietveld Academie, theateraffiches van Nicolaas Wijnberg, toneelwaaiers en toneelkostuums na 1945 en het werk van Annie M.G. Schmidt. t/m oktober 1984. [NRC Handelsblad 17-12-1983]
- december 1983: expositie ‘Tilly Sylon, een vergeten danseres’ in het kader van de tentoonstelling ‘Een Huis vol Theater’. t/m 5 februari.
- 19 februari 1984: Open dag. [NRC Handelsblad 17-02-1984]
Het publiek op de zolder waar de maquettes bewaard worden. Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- Tentoonstelling ‘ Chiel de Boer, cabaretier’. t/m 22 april. [NRC Handelsblad 28-02-1984]
- mei 1984: expositie over Annie M.G. Schmidt in het kader van de tentoonstelling ‘Een Huis vol Theater’. Bij de opening overhandigt Simon Carmiggelt aan Annie het boekje “Kijk, Annie M.G. Schmidt”. t/m 6 januari.
Fragmenten van de opening met Simon Carmiggelt, Hetty Blok, Fiep Westendorp (interview door Gioia Smid), Leen Jongewaard en stadsbeiaardier Boudewijn Zwart die het carillon van de Amsterdamse Westertoren bespeelt.
[Het Parool 26-05-1984]
[De Volkskrant 13-06-1984] - juli 1984: tentoostelling met affiches van Anthon Beeke. t/m 29 juli.
en affiches van Jan Bons. t/m 30 september. - oktober 1984: tentoostelling met affiches van Dick Elffers. t/m 2 december.
De 33-ste editie van het Theaterjaarboek wordt door Elisabeth Andersen uitgereikt aan Johhny Kraaikamp.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN - december 1984: het Instituut belicht foto en dans van Hans van Manen. t/m 6 januari. [NRC Handelsblad 12-12-1984]
Het Acteurs- en kleinkunstenaars lexicon samengesteld door Piet Hein Honig verschijnt. Het bevat plm. 3200 namen van Nederlandse acteurs en actrices uit de laatste 100 jaar toneel, film en televisie. Het is een vervolg van het 20 jaar oude lexicon van Joh. M. Coffeng. [NRC Handelsblad 24-12-1984]
- januari 1985: zes tentoonstelling: over Theo Mann-Bouwmeester; Theaterkostuums van na de tweede wereldoorlog; de Zwitserse theatermaker Adolphe Appia, [NRC Handelsblad 15-02-1985]; theateraffiches van Ger Boosten; objecten van het Flup en Ju Bedrijf. [Trouw 26-01-1985] en maquettes en tekeningen van Toer van Schayk
.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- februari 1985: het Theater Instituut neemt het initiatief om samen met 30 instellingen de Amsterdamse manifestatie ‘La France aux Pays-Bas’ te organiseren.[De waarheid 01-02-1985]
- juni 1985: tentoonstelling van toneeltekeningen uit de collectie Rondel uit Parijs. t/m 21 augustus.
Start van ‘La France aux Pays-Bas’. Een grootse manifestatie om de banden met de Franse cultuur weer aan te halen. De openingsbijeenkomst is in de Nieuwe Kerk in Amsterdam in aanwezigheid van o.a. burgemeester Ed van Thijn.
Foto´s: Roel Bogaards. Collectie TiN
In de Nieuwe Kerk ook een tentoonstelling over de Hugenoten.
Het Theater Instituut is aanwezig met een tentoonstelling gewijd aan Amsterdamse schouwburgen en kermissen tussen 1780 en 1813.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Omdat op vroegere kermissen anatomische afwijkingen nog wel eens als vermaak werden beschouwd is er, in samenwerking met Museum Vrolik, een selectie preparaten te zien van het museum.
In dat deel van de tentoonstelling word je opgewacht door een groep skeletten.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Tevens is ook een diaklankbeeld over de historie van Museum Vrolik.
[NRC Handelsblad 05-07-1985]
De historie van Museum Vrolik. Commentaar: Paul Blom. Met dank aan Stichting TiN - september 1985: Herbert Nelson, een uit Duitsland afkomstige cabaretier en tekstschrijver die in 1934 naar Nederland kwam en hier een revue gezelschap oprichtte, schenkt zijn archief aan het Theater Instituut.
- november 1985: tentoonstelling van foto's uit het archief van Jakobus Merkelbach. t/m december. [Het Parool 06-11-1985]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Tentoonstelling ‘Vergane glorie, artiesten en hun graven’. t/m 31 januari. [NRC Handelsblad 25-11-1985]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
“Wat herinnert ons aan het roemrijke verleden van een bekende, overleden podiumartiest?
Een vluchtig medium als podiumkunst laat nauwelijks concrete voorwerpen na.
De artiest laat slechts een enkel attribuut, een curieuze geluidsopname of een afbeelding achter.
In een gunstige uitzondering word een straat naar hem of haar vernoemd.
In het buitenland zijn er vele monumentale graven ter nagedachtenis van deze, door het publiek op handen gedragen, mensen opgericht.
De graven van onze podiumartiesten zijn meestal van een Nederlandse eenvoud die niet getuigt van een legendarisch verleden.”
Fragment uit een toespraak van de actrice Magda Janssens t.g.v. het 40-jarig jubileum van Eduard Verkade op 28 mei 1947.
- maart 1986: voor de vierde maal organiseert het Theater Instituut het Theatre Tape Festival. Dit jaar ligt de nadruk op voor video gemaakte producties van theatermakers. Een jury bestaande uit o.a. Moniek Toebosch, Titus Muizelaar, de Belg Chris Dercon en de Italiaan Roberto Cimetta beoordelen de 150 inzendingen uit Nederland en andere landen. [Trouw 13-03-1986]
Bekroond wordt de videoproductie ‘Pour Jean-Marc, passe muraille’ van de Belgische kunstenaar Richard Kalisz. Deze productie wordt door de VPRO uitgezonden. - april 1986: tentoonstelling Fokke Duetz, ontwerpen voor televisie. t/m 5 mei. [NRC Handelsblad 17-04-1986]
- mei 1986: tentoonstelling ‘Op en achter het toneel’. Over theatertechniek in de periode 1780 tot 1813. t/m december.
- juni 1986: tentoonstelling ‘Volkspoppenspel’, t/m 12 juli.
- juli 1986: van 1 t/m 20 juli staat het derde balletfestival in het Italiaanse Reggio Emilia voor het grootste deel in het teken van de Nederlandse dans. Te zien zullen zijn: Alexandra Radius en Han Ebbelaar, het Scapino Ballet, Bewegingstheater Bart Stuyf, Onafhankelijk Toneel, het Nationale Ballet, Dansgroep Krisztina de Châtel, Karina Holla en Ingrid Kuijpers, Stichting Dansproduktie, Mime Studio Haarlem, Angela Linssen en Introdans. De presentatie en organisatie in in handen van het Theater Instituut.
- augustus 1986: op het jaarlijkse theaterfestival in het Italiaanse dorpje Polverigi, vlak bij Ancona, werpt het exportbeleid van het Theater Instituut vruchten af. Men is zeer verrast van het Nederlandse aanbod: Stoeprand en Glas van Studio Hinderik en Embodiment van Harry de Wit met Shusaku Takeuchi en Isabelle Guillaume.
- oktober 1986: tentoonstelling Niels Hamel, schetsen, schilderijen en theaterontwerpen. T/m 4 januari.
- januari 1987: in het kader van ‘Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa’ verzorgt het Theater Instituut culturele video programma’s die via het kanaal van SALTO, de lokale omroep Amsterdam, worden uitgezonden: zondag en dinsdag van 11 uur tot 12 uur s’nachts. [NRC Handelsblad 12-01-1987]
De eerste uitzending, Gijsbreght van Aemstel van Vondel op 4 januari word door SALTO geweigerd. Via een kort geding wordt overeenstemming bereikt en kan de uitzending toch doorgaan. [NRC Handelsblad 03-01-1987]
‘Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa’ gaat van start met aanzienlijk minder geld dan was gehoopt. Mede door de, in september 1986, aangekondigde bezuiniging van 2,8 miljoen op de kunstsector. Directeur Steve Austen: “Ik voelde me behoorlijk genaaid”. [Nieuwsblad van het Noorden] - februari 1987: tentoonstelling dans en choreografie foto’s van de Finse fotograaf Veikko Kankkunen.
Ongeveer 6000 kostuums van de geliquideerde Stichting Theatertechniek en Administratie (STA ) zijn overgedragen aan het Theater Instituut. Will Beets werkt aan de tentoonstelling ‘Van Elckerlyc tot Watzlaf’, toneelkostuums van de Nederlandse Comedie.
De tentoonstelling is te zien t/m 27 september. [Het Parool 27-02-1987]
[NRC Handelsblad 24-03-1987]
Will Beets was hoofd van de kostuumafdeling van de Stichting Theatertechniek en Administratie (STA) en neemt op 23 februari afscheid en word gehuldigd in aanwezigheid van diverse acteurs en actrices zoals Jeroen Krabbé, Ellen Vogel en Elisabeth Andersen. Daarbij ontvangt ze uit handen van wethouder Luimstra de gouden speld van de Gemeente Amsterdam. [NRC Handelsblad 21-01-1987]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Het Festival of Fools wordt wegens geldgebrek geannuleerd. [NRC Handelsblad 18-02-1987] - maart 1987: tentoonstelling fotoportretten van Godfried de Groot. t/m 27 september. [Het Parool 04-03-1987]
Steve Austen over de Culturele hoofdstadzender. [Het Parool 30-01-1987] - april 1987: de Wim Meilinkprijzen worden uitgereikt aan Feike Boschma en Figurentheater Triangel. [Leeuwarder Courant 01-04-1987]
- mei 1987: veiling van ongeveer 5000 kostuums uit de collectie van de Stichting Theatertechniek en Administratie (STA) in Maison de Bonneterie in Amsterdam. De veiling trekt zo’n 400 belangstellenden en levert ongeveer 70.000 gulden op.
[Nieuwsblad van het Noorden 25-04-1987]
[NRC Handelsblad 26-05-1987] - juni 1987: tentoonstelling ‘100 jaar amusement in Nederland’ in de voormalige stallen van Theater Carré. t/m 13 september.
Bij de opening van de tentoonstelling wordt, in aanwezigheid van onder meer burgemeester Ed van Thijn, Toon Hermans, Conny Stuart, André van Duin, Wim Ibo en Annie M.G. Schmidt, het boek ‘Honderd jaar amusement in Nederland’ van Jacques Klöters gepresenteerd.
[Nieuwsblad van het Noorden 27-06-1987]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Linda Bouws over de Culturele Hoofdstadzender: “We spelen geen televisietje”. [De Volkskrant 19-06-1987] - juli 1987: fototentoonstelling Délire de Vie van Clemens Boon. t/m 2 augustus.
Problemen rond het boek ‘Honderd jaar amusement in Nederland’ i.v.m. fotorechten. [De Telegraaf 24-07-1987]
In het kader van het Zomerfestijn, een onderdeel van Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa, zijn spectaculaire shows te zien van de Franse theatergroep Royal de Luxe. Hun voorstelling ‘Desgarrones’, het executeren van auto's, speelt op de Dam. Desgarrones is Spaans voor ‘uit elkaar trekken’.
Met vriendelijke toestemming van Royal de Luxe en Stichting TiN - oktober 1987: tentoonstelling ‘Quadriennale Scenografie’. t/m 3 januari.
Tentoonstelling ‘Twintig jaar toneel’, foto’s van Jutka Rona. t/m 3 januari. [Trouw 23-11-1987] - november 1987: onderzoek wijst uit dat de belangstelling voor een kunstkanaal groot is. [De Waarheid 05-11-1987]
- december 1987: Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa draaide toch nog quitte. [Nieuwsblad van het Noorden 07-12-1987]
8 december overlijdt poppenspeler Jan Nelissen. Onlangs was een boek over hem verschenen ‘Meester tussen tijdgenoten’ geschreven door Theo Kamphof. Bij het verschijnen van het boek werd er een tentoonstelling over Jan Nelissen geopend. t/m 7 januari. - maart 1988: directeur Steve Austen maakt bekend dat hij per 1 januari 1989 vertrekt. Het Instituut gaat op zoek naar een nieuwe directeur maar dat blijkt lastig.
- 8 mei 1988: open dag, samen met het Nederlands Instituut voor de Dans en het Nederlands Mime Centrum
- 1 januari 1989: directeur Steve Austen vertrekt. Een nieuwe directeur is nog niet in zicht, adjunct-directeur Donald Bleijleve neemt de functie waar.
- 7 februari 1989: tentoonstelling ‘Jonge Theatervormgevers’, Marie-José Thijssen, Josina Goossens, en Diana van de Vossenberg, t/m 5 maart.
- 7 maart 1989: tentoonstelling ‘Jonge Theatervormgevers’, Sandra de la Combé, Sandra Fischer en Monique Mous , t/m 2 april.
- mei 1989: tentoonstellingen
- ‘Theaters door de eeuwen heen’. t/m 14 mei.
- Kostuums van De Nederlandse Opera. t/m 14 mei.
- ‘Theater als ruimte om te leven’, het werk van Anatoly Vasiljev, Lev Dodin en Eimoentas Nekrosjoes, de nieuwe lichting theaterregisseurs. t/m 31 juli. - 1 juni 1989: tentoonstelling ‘Russische Avant-Garde 1914-1934’. (gasttentoonstelling van het Theatermuseum Bachroesjin, Moskou in het kader van een culturele uitwisseling van Nederland en Rusland.) t/m 29 oktober.
Bij de opening is een delegatie van het Bachroesjin museum aanwezig.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Als tegenprestatie laat het NthI in het Theatermuseum Bachroesjin van 12 september t/m 14 november 1989 de tentoonstelling ‘Studio Scarabee, experimenteel theater in Nederland 1965-1983’ zien.
Het Theatermuseum Bachroesjin bevat één van de grootste en belangrijkste collecties theaterartikelen van Rusland. Het museum is gesticht in 1894 door de Russische koopman Aleksej Bachroesjin. - zomer 1989: Annemiek Hagens wordt de nieuwe directeur.
- 25 augustus 1989: tentoonstelling ‘Pan Sok; theaterfoto's’. t/m 8 oktober
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN - najaar 1989: Er ontstaan spanningen rond het functioneren van directeur Annemiek Hagens. Het personeel heeft geen vertrouwen in de directeur en wil dat ze na haar proeftijd vertrekt. Het bestuur is het daar niet mee eens en geeft Annemiek Hagens een vaste aanstelling en zo ontstaat er een conflict tussen bestuur en de ondernemingsraad. Adjunct-directeur Donald Bleijleve die het personeel steunt wordt ontslagen.
- 6 september 1989: presentatie van het boek ‘Mijn liefste lief’ van medewerkster Anke Hamel. Het boek is een bundeling van de brieven die Jean-Louis Pisuisse schreef aan zijn tweede vrouw Fie Carelsen in de periode 1908 tot 1922. Dochter Jenny Pisuisse krijgt het eerste exemplaar aangeboden.
Tevens wordt de tentoonstelling ‘ Jean-Louis Pisuisse’ geopend. t/m 17 november. [Het Parool 09-09-1989] [DBNL]
Foto´s: Roel Bogaards. Collectie TiN
- 31 oktober 1989: tentoonstelling ‘Uit de schaduw’, het poppenspel belicht, t/m 25 februari 1990. Met een optreden in het museum en ´s avonds in de tuin.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Foto´s van de tentoonstelling
- 17 november 1989: tentoonstelling ‘Het lichaam als instrument’, Ausdrucktanz, Butoh en neo-expressionisme, t/m 18 februari 1990.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- 8 december 1989: multi-mediale manifestatie rond de 125ste geboortedag van Herman Heijermans. t/m 4 maart 1990.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- januari 1990: Paul Noorman, de vroegere directeur van de Rotterdamse Kunststichting wordt aangetrokken om te proberen orde op zaken te stellen in het conflict tussen ondernemingsraad en het bestuur. Door alle conflicten zijn al diverse medewerkers vertrokken, waaronder de Kleinkunst specialist en hoofd van de Collectie. Na drie maanden komt Paul Noorman tot de conclusie dat de positie van de directeur onhoudbaar is. [De Volkskrant 02-12-1991]
- februari 1990: Ritsko van Vliet sr. onderhandelt met het Theater Instituut over de overname van zijn historisch goochelarchief. Ook vanuit het buitenland is belangstelling getoond maar Ritsko wil dat alles in zijn geheel in Nederland blijft.
Glasgow is dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa. Het Theater Instituut coördineert de circa 25 programma’s van Nederlandse groepen. [Het Parool 24-02-1990]
De belangrijkste afvaardigingen zijn: Nederlands Danstheater 2, dansgroep Krisztina de Châtel, De Mexicaanse Hond, Mickery, Angelika Oei, Peter Zegveld, Willem Breuker Kollektief en Ton Koopman.
Op het gebied van kindervoorstellingen gaan Cees Brandt met de voorstelling ‘Wiellie Wiebel 1’ en Theo Terra en Servaes Nelissen met de voorstelling ‘Zwanendons’ - 7 maart 1990: onder de noemer ‘Verstomde stemmen’ zijn dagelijks videopresentaties van klassiek geworden, succesvolle toneelstukken en tv-programma’s te zien met grote acteurs en artiesten zoals: Paul Steenbergen, Wim Kan, Wim Sonneveld, Frans Halsema, Sylvain Poons, Elly van Stekelenburg, Ank van der Moer, Jan Blaaser en Ko van Dijk. [Algemeen Dagblad 02-03-1990]
- 22 maart 1990: tentoonstelling ‘Siem Vroom 1931-1985’, over zijn specifieke speelstijl. Yolande Melsert onderzocht deze spelstijl voor haar studie Theaterwetenschap en mocht de tentoonstelling inrichten. De video ‘Een Vroom bedrog’ is dagelijks te zien. t/m 20 mei. [Algemeen Dagblad 30-03-1990]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- april 1990: de vorig jaar uitgebrachte bundel met liefdesbrieven van Jean-Louis Pisuisse aan Fie Carelsen, samengesteld door medewerkster Anke Hamel, zijn nu ook uitgebracht op geluidscassettes. Leo Unger, een beroepsvoorlezer bij de Nederlandse Luister- en Braillebibliotheek, heeft twaalf cassettes met een totale duur van achttien uur ingesproken. [NRC Handelsblad 02-04-1990]
Tentoonstelling over Lou Bandy naar aanleiding van zijn 100ste geboortedag. [Het Vrije Volk 19-04-1990]
Tentoonstelling ‘Studio Scarabee, experimenteel theater in Nederland 1965-1983’. t/m 4 juni. [NRC Handelsblad 20-04-1990]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Deze tentoonstelling was van 12 september t/m 14 november 1989 in het Theatermuseum Bachroesjin in Moskou te zien, in het kader van een culturele uitwisseling van Nederland en Rusland.
Als tegenprestatie liet het Theatermuseum Bachroesjin in het NthI van 1 juni t/m 29 oktober 1989 de tentoonstelling ‘Russische Avant-Garde 1914-1934’ zien.
Het Theatermuseum Bachroesjin bevat één van de grootste en belangrijkste collecties theaterartikelen van Rusland. Het museum is gesticht in 1894 door de Russische koopman Aleksej Bachroesjin. - 8 juni 1990: tentoonstelling ‘Leg neer die bal’, foto’s, teksten, tekeningen en affiches met betrekking tot voetbal in theater. t/m 8 juli.
De opening valt samen met de start van het wereldkampioenschap voetbal in Italië.
Tentoonstelling ‘Jonge theatervormgevers’, t/m 17 juni.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- 21 juni 1990: zomertentoonstelling ‘Drie zusters en ander leed’, samengesteld door Frank Raven. Verlengd t/m 28 oktober.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Met zomertentoonstellingen wil het Theater Instituut elk jaar iemand uit de theaterwereld vragen een expositie in te richten. [Algemeen Dagblad 03-07-1990]
In de maanden juli, augustus en september wordt iedere dinsdag van 12 tot 1 uur een concert op het carillon van de Amsterdamse Westertoren gegeven door stadsbeiaardier Boudewijn Zwart. Liefhebbers kunnen in de tuin van het Theater Instituut komen luisteren, het programma is grotendeels gebaseerd op liedjes uit het theater.
Een kleine tentoonstelling gewijd aan de actrice Myra Ward die een week terug op 73-jarige leeftijd overleed. Foto’s en recensies en een video opname van de voorstelling ‘Mooi weer vandaag’ met Paul Steenbergen en Ko van Dijk.
Een kleine foto- en videotentoonstelling over de ballerina Alexandra Radius. Zij stopte vorige maand met dansen na een carrière van 33 jaar. t/m 26 augustus.
Foto´s: Roel Bogaards. Collectie TiN - 4 september 1990: tentoonstelling ‘Odeon theater’. Met foto’s en documenten wordt aandacht besteed aan de theatergeschiedenis van het op 15 augustus afgebrande theater. t/m 16 oktober.
- augustus 1990: het Theater Instituut gaat samenwerken met het Nederlands Instituut voor de Dans en Vlaams Theater Instituut (VTI). Ze willen gezamenlijke activiteiten ontwikkelen op het terrein van collectievorming- en ontsluiting, documentatie, publicatie, internationale promotie en presentatie. De Nederlandse Taalunie stelt een structurele subsidie voor drie jaar beschikbaar.
- 14 november 1990: tentoonstelling ‘Ik wil gelukkig zijn’ ,gewijd aan de actrice Fien de la Mar. ‘Ik wil gelukkig zijn’ is één van haar bekendste liedjes. Wim Ibo en Jasperina de Jong openen de tentoonstelling. t/m 10 februari 1991 [Nieuwsblad van het Noorden 03-11-1990]
Collectie TiN
Het hele lied, uit de film ‘Bleeke Bet’, kan je hier zien.
De film ‘Bleeke Bet’ kan je hier zien. - 20 november 1990: tentoonstelling over het scheppingsproces van de opera ’Un malheureux vètu de noir’ van Jan van Vlijmen en Johan Thielemans over Vincent van Gogh. t/m 6 januari.
- december 1990: tentoonstelling ‘Mime in Holland’. t/m 24 februari 1991. [NRC Handelsblad 04-12-1990]
- februari 1991: de collectie van het Theater Instituut bevat bijna 26.000 brieven. Ruim 18.000 daarvan zijn nu verwerkt in een kaartsysteem. Dat gedeelte wordt beperkt toegankelijk voornamelijk voor wetenschappelijk onderzoek. [NRC Handelsblad 08-02-1991]
- maart 1991: tentoonstelling ‘Jeugdtheater, van vorming tot kunst’. t/m 27 mei. [NRC Handelsblad 15-03-1991]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- 21 maart 1991: het werk van de vermaarde taalkunstenaar en liedjesschrijver Drs. P is in boekvorm uitgegeven door het Theater Instituut met de titel ‘Wij maken van ons huis geen abattoir’, door Patrick van den Hanenberg.
Platenmaatschappij Polydor brengt een verzamel-cd uit: ‘Drs. P compilé sur CD’.
Ivo de Wijs biedt Drs. P het boek en CD aan.[De Volkskrant 25-03-1991]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
Collectie TiN
- 28 maart 1991: tentoonstelling over Dogtroep, 16 jaar geleden opgericht door Paul de Leeuw (niet de tv-presentator) en Warner van Wely. t/m 9 juni. [NRC Handelsblad 11-04-1999]
De theatergroep verricht zelf de opening met een groots spektakel op de Herengracht.
Collectie TiN
Foto's van de opening
Binnen laat Dogtroep het publiek verder kennismaken met hun speciale manier van theater maken.
Meer foto´s van de tentoonstelling.
- april 1991: kunstschilder Jean Thomassen en actrice Ine Veen organiseren een reizende tentoonstelling over de beroemde danseres Anna Pavlova. De goudkleurige ketting van de danseres, in bruikleen van het Theater Instituut wordt tijdens de expositie in het Rotterdamse Hilton hotel gestolen evenals een drieluik. De ketting was verzekerd voor 200 gulden maar is van hoge cultureel-historische waarde en onvervangbaar. De ketting was door impresario Ernst Kraus aan het Theater Instituut nagelaten.[Trouw 03-04-1991]
Volgens de organisatoren was de beveiliging niet op orde en ze eisen een schadevergoeding van het Hilton hotel. Pas in 1995, in hoger beroep, krijgen ze een vergoeding. - 10 juni 1991: de ‘Quadriennale 91’ in Praag, t/m 30 juni. De theatervormgevers Mirjam Grote Gansey en Henk Schut zijn uitgekozen om Nederland te vertegenwoordigen bij de tentoonstelling van decor- en kostuumontwerpen.
Mirjam maakte o.a. kostuums en decors voor ‘Woutertje Pieterse’, de opera van Konrad Boehmer en voor Vondels ‘Gijsbrecht van Aemstel’ voor Het Nationale Toneel.
Henk Schut ontwierp o.m. ‘Inscape’ voor het Royal Ballet in London en ensceneerde in Munchen ‘Evening’ van Graham Lustig.
Mirjam Grote Gansey wint een gouden medaille. - 27 juni 1991: tentoonstelling “Zolder op Stapel”, de collectie gezien door Judith Lansink en Rien Bekkers, een persoonlijke keuze uit de collectie. t/m 13 oktober.
Ieder jaar nodigt het Instituut een theatervormgever uit de zomerexpositie samen te stellen. Voor die gelegenheid mag hij of zij naar hartelust grasduinen in de collectie. Op die manier kan ieder jaar een ander deel van de collectie tentoongesteld worden. [Algemeen Dagblad 07-08-1991]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- 10 oktober 1991: tentoonstelling ‘Quadriennale 1991’, t/m 8 december. Een reconstructie van de Nederlandse inzending naar de expositie in Praag in juni.
- 7 november 1991: tentoonstelling ‘In het licht van de fotograaf’, t/m 9 februari 1992. Overzicht van de Nederlandse theaterfotografie tot 1940.
[De Volkskrant 07-12-1991]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- 23 december 1991: tentoonstelling ‘De Portable Paul Gallis’, t/m 2 februari 1992. Een overzichtstentoonstelling van het werk van Paul Gallis, naar aanleiding van de Proscenium Prijs die hij in 1991 ontving voor zijn ontwerpen van ‘Het Jachtgezelschap’ en ‘De Functie’ (door Toneelgroep Amsterdam).
- 1992: het Theater Instituut krijgt de collectie van Ernst Weber, een verzamelaar van grammofoonplaten, wasrollen en apparatuur in bruikleen. Ernst Weber overleed in 1983. De collectie bestaat uit plm. 3000 geluidsdragers waaronder 225 wasrollen.
- 1 januari 1992: door de vertrouwensbreuk tussen personeel en bestuur vertrekt directeur Annemiek Hagens. Zij wordt opgevolgd door Dragan Klaic, dramaturg uit Joegoslavië, [De Volkskrant 23-12-1992]
- 20 februari 1992: tentoonstelling ‘Anders dan Schouwspel. Het hoorspel in Nederland’. In het kader van deze tentoonstelling gebruikt de AVRO het museum als locatie voor de opname van het hoorspel ‘Driemaal bellen!’ [Het Parool 20-02-1992]
- 12 maart 1992: tentoonstelling ‘Lurelei, de geschiedenis van een cabaret’, t/m 17 mei. Over de cabaretgroep waarvan Eric Herfst, Jasperina de Jong en Guus Vleugel de kern vormden. Ook verschijnt er een CD met bekend en onbekend werk onder de titel ‘Wie was er bang voor Lurelei’. Het Amsterdams Kleinkunst Festival besteedt aandacht aan Lurelei met een muzikaal theaterportret in Theater Klein Bellevue. Met Co van Diemen, Edna Kalb, Fred Meijer, Albert Verlinde en Eva Zeijlstra. Muzikale begeleiding van Co van Diemen en Fred Meijer. Teksten van Guus Vleugel, Ben Rowold, Gerard Cox en Heinz Polzer.
- 23/24 april 1992: Museumweekend met een veiling van theaterboeken door Bram Vermeulen.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- juni 1992: boekpublicatie ‘De Roes en de rede’ over Gerardjan Reijnders, door Nico van Rossen.
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN - 12 juni 1992: zomertentoonstelling ‘Museum van het toeval’, de collectie gezien door Rieks Swarte. t/m 25 oktober. [De Volkskrant 12-06-1992]
Foto: Roel Bogaards. Collectie TiN
- augustus 1992: Anke Hamel, conservator van de handschriftencollectie leest andermans brieven voor haar beroep: ‘Krassen en vlekken maken de brief’. Uit de serie over het handschrift [NRC Handelsblad 06-08-1992]
- oktober 1992: Marten Jongema krijgt de eerste Theateraffiche Prijs naar aanleiding van zijn affiche van de toneelproductie ‘Elektra’ van theatergroep Carrousel. De prijs is een bedrag van 5000 gulden en een beeld gemaakt door beeldend kunstenaar Marijke de Goey.
- 2 oktober 1992: de vier instituten op de Herengracht (Nederlands Theater Instituut, Nederlands Instituut voor de Dans, Nederlandse Mime Centrum en het Nederlands Poppenspel Instituut) gaan fuseren.
De nieuwe instelling, per 1 januari 1993, zal Theater Instituut Nederland gaan heten, directeur wordt Dragan Klaic. Het aantal formatieplaatsen gaat van 67 naar 54. [Nieuwsblad van het Noorden 03-10-1992] - november 1992: tentoonstelling ‘De Appel, 20 jaar eigenzinnig theater’, krantenknipsels, foto’s, ontwerpen, maquettes en videomateriaal. t/m 14 februari 1993. [NRC Handelsblad 02-01-1993]
Tentoonstelling ‘Affiches van Roland Holst’, t/m eind januari 1993.